PL

O autorce

Monika Pasiecznik

Krytyczka muzyczna, badaczka i kuratorka. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2023 obroniła doktorat w Instytucie Muzykologii UWr pracą na temat eksperymentów kuratorskich w publicznym koncercie.

Publikuje w takich fachowych czasopismach muzycznych, jak „Glissando” (Polska), „Aspekty Muzyki” (Polska), „Dissonance” (Szwajcaria), „Neue Zeitschrift für Musik” (Niemcy), „MusikTexte” (Niemcy), „Positionen” (Niemcy), „World New Music Magazine” (Belgia), „Spuren” (Austria) i in.

Autorka książki „Rytuał superformuły” o Karlheinzu Stockhausenie (Krytyka Polityczna 2011) oraz współautorka (wraz z Tomaszem Biernackim) zbioru esejów o współczesnych operach „Po zmierzchu” (Krytyka Polityczna 2012). Inicjatorka polskiego wydania oraz tłumaczka książki Harry’ego Lehmanna „Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki” (Bęc Zmiana 2016).

W latach 2012-2017 prowadziła seminarium „Muzyka XX i XXI wieku” na podyplomowych studiach Wiedza o kulturze w IBL PAN. Od 2018 wykłada w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

W latach 2002-2005 recenzentka muzyczna wrocławskiej ”Gazety Wyborczej”.
W latach 2005-2020 felietonistka muzyczna „Odry”.
W latach 2007-2010 współpracowniczka redakcji muzycznej i autorka audycji w Programie 2 PR.
W latach 2012-2014 redaktorka „Ruchu Muzycznego”.

Zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich:
Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart (2020-2024)
Classical:NEXT Innovation Award (od 2016)
Jury Krajowe Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (2019)

Jako kuratorka współpracowała z takimi festiwalami, jak Warszawska Jesień, Sacrum Profanum (Kraków), Musica Electronica Nova (Wrocław), Poznańska Wiosna Muzyczna, Huddersfield Contemporary Music Festival, Nuova Consonanza (Rzym), Goetheborg Art Sound Festival, Expozice nové hudby (Brno), Klangspuren (Innsbruck), Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik, a także z instytucjami takimi, jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa), Nowy Teatr (Warszawa), Narodowy Instytut Audiowizualny (Warszawa), Europejski Kongres Kultury (Wrocław). Projekty muzyczne realizowała dzięki wsparciu Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana i Stowarzyszenia Kwadrofonik.

Za swe projekty była w 2015 roku nominowana do prestiżowej międzynarodowej nagrody Classical:NEXT Innovation Award.

Od 2015 roku współpracuje ze Stanisławem Suchorą, właścicielem Agencji Artystycznej SONORA.

Mieszka w Warszawie.