STOCKHAUSEN

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

wywiad przeprowadzony przez Grzegorza Dąbrowskiego wokół książki „Rytuał superformuły” (wyd. Krytyka Polityczna 2011) dla MG / MGB

całość do przeczytania tutaj

Grzegorz Dąbrowski: Czasy, w których Stockhausen zaczynał swoją karierę kompozytorską, były dla Niemców bardzo trudne, już to ze względu na zakończoną dopiero wojnę, a także na złamaną niemiecką dumę, gdy okazało się, że teraz to Paryż jest muzycznym centrum. Jak, według Ciebie, udało się Stockhausenowi i jego muzyce wybić?
Monika Pasiecznik: Czasem się zastanawiam, w jakiej sytuacji kompozytorzy znajdowali się w latach pięćdziesiątych, a w jakiej są dzisiaj. Czy mają te same szanse na zrobienie kariery, na przebicie się? W gruzowisku, jakim Europa stała się po wojnie, w atmosferze moralnego upadku i kompromitacji wszelkich idei, było miejsce na to, by zacząć budować coś zupełnie od nowa. W 1946 roku utworzono Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie, na które Stockhausen po raz pierwszy się nie dostał. Odrzucono jego utwory, ponieważ były zbyt tradycyjne. Na kolejne kursy przyjechał jako pianista. Poznał tam Karela Goeyvaertsa, ucznia Messiaena. Wielkim odkryciem stał się wówczas dla Stockhausena serializm i właśnie pod wpływem Goeyvaertsa skomponowałKreuzspiel. Kursy w Darmstadcie dały mu bardzo silny impuls, by intensywnie poszukiwać, starać się dorównywać, a wreszcie prześcignąć kolegów.
Awangarda, budowanie czegoś nowego było po wojnie nośnym hasłem również politycznie. Neoklasycyzm natomiast symbolizował świat, który umarł. Kursy darmstadzkie utworzono, by uczynić ze sztuki swoiste laboratorium społeczne: zresocjalizować Niemców, zinternacjonalizować ich kraj, a także stworzyć warunki rozwoju dla młodzieży z całej Europy. W książce Reszta jest hałasem Alex Ross pisze, że kursy darmstadzkie były projektem politycznym również w tym sensie, że miały odeprzeć wpływy Związku Radzieckiego na Zachodzie. Ujawnia tam różne tajne dokumenty CIA, które świadczą o roli Amerykanów we współfinansowaniu kursów. Przez nową muzykę chciano leczyć duszę dzieci, których ojcowie, dziadkowie walczyli i ginęli na wojnie.
(…)
 
 
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s