SÉRIE ROSE | new music & erotica

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© Maciej Lemański

„After three emancipations in 20th century music (serial, indeterministic, actional…) I have found that there is still one more chain to loose… that is… PRE FREUDIAN HYPOCRISY. Why is sex a predominant theme in art and literature prohibited ONLY in music? How long can New Music afford to be sixty years behind the times and still claim to be a serious art? The purge of sex under the excuse of being >seriousseriousness< of music as a classical art, ranking with literature and painting. Music history needs its D.H. Lawrence its Sigmung Freud”.

Nam June Paik, in Programm to „Opera Sextronique” (1967)

In the twentieth century a glut of eroticism in popular culture and music, as well as daring experiments in film, theater and visual arts, broke the last taboo on the presence of sex in the public space. However compared to other arts, new music takes up the subject of sexuality – in both critical and personal perspective – far less. Sexuality and eroticism have not created an independent discourse in new music.

Nevertheless sound and music have always been recognized as related to sex (Darwin). Also, new music is not without erotic connotation. Even if the audience does not associate noisy, bizarre avant-garde sounds with eroticism (or perhaps that is not so?), composers were always interested in it when trying to compose their ideas, feelings, experiences, obsessions and critical thoughts about sex in new music.

The project sheds light on this aspect of new music, which usually remains in the shadow of its abstract form and intellectual content, and presents works directly related to eroticism, sex and love. Let’s try to listen to new music a little differently than in the context of its aesthetic and technical discourse, to discover what has allegedly been suppressed and renounced by avant-garde.

PROGRAM

Pierre Jodlowski (*1971) – „Série Rose” (2012) for piano and electronics 14’
Erwin Schulhoff (1894-1942) – „Sonata Erotica” (1919) for female voice 4’
Johannes Kreidler (*1980) – „London” (2007) for video 10’
Brigitta Muntendorf (*1982) – „Public Privacy #ARIA” (2016) for sampler and video 10’
Jennifer Walshe (*1974) – „(your name here)” for voice and electronics 15’
Juliana Hodkinson (*1971), Niels Rønsholdt (*1978) – „X&X” (2017) for voice and piano 10’ WORLD PREMIERE
Laurie Anderson (*1947) – „Langue d’amour” (1984) for voice and electric piano 6’

Performers: Frauke Aulbert (voice, performance), Małgorzata Walentynowicz (piano, sampler, performance)

Curator: Monika Pasiecznik
(SONORA)

To book the concert please contact Monika or Stanisław

CONCERTS

18 September 2017 – Warsaw Autumn Festival, Warszawa (PL)
22 September 2017 – Klangspuren Festival, Insbruck (AUT)
26 September 2017 – Sacrum Profanum Festival, Kraków (PL)
22 December 2017 – Frau Musica Nova, Cologne (D)
24 July 2018 – Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik (D)

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REVIEWS

Das Klavier hat in dieser Nacht eindeutig den besten Sex. Wenn Malgorzata Walentynowicz im flirrenden Abendkleid mit hartem Anschlag nervöse Tonfolgen hören lässt, wenn es dazu elektronisch wispert, der Vortrag jazzig Sinnlichkeit entwickelt und schließlich im tiefen Crescendo gipfelt, dann ist der Höhepunkt erreicht – Pierre Jodlowskis kurzes Stück „Série Rose“ bildet im gleichnamigen Nachtprogramm den Gipfel musikalischer Erotik bei den Ferienkursen für Neue Musik.

Stefan Benz, „Darmstädter Echo”

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Sehr viel mehr beeindruckte im Série-Rose-Konzert war das Stück „(your name here)“ für Stimme, Violine, Elektronik und Schattenspiel von Jennifer Walshe. Die Erinnerungen einer anonymen Frau an ihre ersten Liebeserlebnisse werden hier mit einer Geigerin gekoppelt, deren Silhouette sich hinter einem Schirm abzeichnet. Walshe stellte so mit einem gewissen Humor zeitgemäße Fragen nach der Sichtbarkeit, Anonymität und Wirkung von Musikerinnen.

Peter Kalal, „MusikTexte”

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Dicker kommt es dann bei einem bereits 1919 im Geist des Dadaismus entstandenen Stück Erwin Schulhoffs, dessen „Sonata erotica“ von Frauke Aulbert die Gestaltung eines Note für Note und nach strengen rhythmischen Vorgaben auskomponierten Orgasmus abverlangt. Was die Hamburger Vokalistin und Performerin mit einer ekstatischen Steigerungskurve mitsamt einem Schuss Humor bravourös löste.

Reinhardt Kager, „Neue Musikzeitung”

~

Das Jubiläumskonzert zum zwanzigjährigen Bestehen der Reihe präsentierte Stücke von sechs Komponistinnen und zwei Komponisten, lose verklammert durch das Thema Sexualität. (…) Viel direkter dargestellt wurde weib­liche Erotik ausgerechnet von den beiden Komponisten. Pierre Jodlowskis hörspielartiges „Série Rose“ von 2012 beginnt mit per Lautsprecher zugespielten Schritten von Frauenschuhen, die sich durch leere Flure nähern, um hinter einer Türe zu verschwinden. Der sich anschließende Soundtrack eines Liebesspiels von Mann und Frau aus David Lynchs Film „Lost Highway“ wird fortan mit entsprechendem Klavierspiel parallelisiert: Sanfte Akkorde steigern sich nach und nach zum ekstatischen Höhepunkt wild tremolierender Basssaiten: Der Phonograph als Pornograph. Und Erwin Schulhoff lässt in seiner dadaistischen Kabarettnummer „Sonata Erotica“ von 1919 die Performerin einen Orgasmus imitieren: „Ach, na, sei doch lieb, oh, ah, du, du, ah, aah, aaah … !“ Die Stücke berühren bewusst Grenzen von Peinlichkeit und Voyeurismus. Erleben konnte sie das Publikum bequem von Sesseln aus mit coolen Drinks in der Hand: ein schon besonderer Abend!

Reiner Nonnenmann, „MusikTexte”

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After that was Serie Rose, a concert dealing with sex, porn and intimacy. I feel like I don’t really know how to deal with this topic, because it’s not a very open thing in the way I was brought up. It was definitely though provoking, and I had never communally watched pornography with so many people before. That was Johannes Kriedler’s piece, a meme-ish type of film containing music, superposition, nudity and all sorts of other interesting combinations. The rest of the pieces made less explicit references to sex, although the last piece I didn’t understand how the smashing, spitting and lights related to sex. Well, this year they had the theme of gender at Darmstadt, and maybe this was a good way to start some conversation around it. Personally I think it was valuable, it helped me to question and come face to face with one of my fears, sex. I think art can help to create a safe space to confront taboos or customs that we wouldn’t be able to otherwise. Art is safe, because it exists within our creation, and we should us it to help improve our lives and society, maybe politically, personally, sexually. Put your fears into art, so that we can have a conversation about it, and realise, maybe it’s not so taboo after all. Break the ice. At least that’s what happened in this case.

Lim Wen Liang, „Darmstadt Day 11”

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Un proyecto que generó mucha expectación, para mayores de 18, fue SÉRIE ROSE New Music & Erotica, de Monika Pasiecznik, interpretado por Frauke Aulbert, voz, y Małgorzata Walentynowicz, piano y teclado. La sexualidad se hacía eco en cada obra, a través de conceptos tales como la pornografía, el sexo, el amor y el feminismo, con el objeto de reivindicar su presencia en la nueva música, en la que está prácticamente reprimida.

Las obras presentaron diferentes formatos y dieron comienzo al concierto con Jennifer Walshe, (your name here) Parts ADEFG (2005), que provocaba al espectador con una imaginaria a través del juego de sombras y el humor; Brigitta Muntendorf, Public Privacy #5: ARIA (2016) para vídeo y teclado, que pasó un tanto desapercibida junto a la provocadora propuesta de Johannes Kreidler, quien presentó Film 3 for video (2018) donde la evidencia sexual se imponía a la insinuación de una forma muy incitadora. En consecuencia, como ya es habitual en la obra de este compositor, desencadenó opiniones contrarias que abarcaron desde la reprobación hasta la aprobación. A continuación, Pierre Jodlowski logró un empaste sonoro magnífico e interesante entre el piano y los sonidos electrónicos y sensuales en la obra Série Rose (2012), y Juliana Hodkinson & Niels Rønsholdt, X&X (2017/2018) ofrecían una partitura para voz y piano, en la que el juego de luces y la escenificación de las dos intérpretes reflejaban efectos repulsivos y contrastantes sobre el sexo.

Rosa Díaz Mayo, docenotas.com

REFERENCES

„Gibt es Sex und Erotik in der Neuen Musik? Monika Pasiecznik im Gespräch mit Max Oppel”, in Deutschlandfunk Kultur – Kompressor

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Patrick Frank, „Die geistige Heimat der «Ernsten». Ein Plädoyer für die Befreiung vom metaphysischen Ballast vergangener Tage”, in „Neue Zeitschrift für Musik“ 06/2017.

~

Reinhard Kager, Sechs Stücke einer „Série Rose” in Tirol, Ö1/ORF, 26.09.2017.

~

Egbert Hiller, 20 Jahre „Frau Musica (nova)”. Public Privacy?, Deutschlandfunk 4.03.2018.

~

Monika Pasiecznik, „Sex, ein blinder Fleck der Neuen Musik?”, in „Spuren. Musikzeitung für Gegenwart”, Schwaz, Maj 2017.

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