REWOLUCJA CYFROWA MUZYKI

rcm_podstrona_beca

REWOLUCJA CYFROWA MUZYKI – koncert, wystawa, wykłady

Czas: 27-28 listopada 2015
Miejsce: Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5
Kuratorzy: Monika Pasiecznik, Sławomir Wojciechowski

http://rewolucjacyfrowa.beczmiana.pl/

Powszechna dostępność mediów elektronicznych w praktyce kompozytorskiej i wykonawczej stworzyła nową sytuację muzyki. Rewolucja cyfrowa doprowadziła do jej demokratyzacji, a także do redefinicji pojęcia dźwięku i nowości w Nowej Muzyce. Skonceptualizowała też sposób jej tworzenia i odbioru. Wreszcie spowodowała przesunięcie zainteresowania twórców z eksperymentów czysto dźwiękowych w stronę relacji muzyki ze światem zewnętrznym. Łączenie muzyki z elementami obcymi, a więc tekstami, filmem, konceptami, gestami scenicznymi, jeszcze nigdy nie było tak proste.

Punktem wyjścia dla projektu jest książka niemieckiego filozofa Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki (Bęc Zmiana 2015), opisująca estetyczne i instytucjonalne konsekwencje przemian technologicznych w Nowej Muzyce. Od czasu ukazania się wersji niemieckiej w 2012 roku pozostaje ona przedmiotem kontrowersji. Sceptycyzmowi części środowiska towarzyszy entuzjazm młodych kompozytorów, przedstawicieli pokolenia „cyfrowych tubylców”, których twórczość Lehmann opisuje.

Idea projektu, na który składają się wystawa, dwa koncerty oraz wykłady, to konfrontacja tez książki z konkretnymi realizacjami artystycznymi. Na wystawie pokażemy kompozycje w formie wideo, ukazujące różne sposoby wykorzystania tego medium w muzyce. Na dwóch koncertach kameralnych zabrzmią utwory „cyfrowych tubylców” muzyki, w tym słynny performans Johannesa Kreidlera Fremdarbeit, podejmujący temat globalnego rynku pracy oraz wyzysku w kontekście twórczości artystycznej. Okazją do dyskusji o możliwościach i dylematach nowej muzyki w kontekście rewolucji technologicznej będzie konferencja z udziałem zagranicznych gości, wśród których nie zabraknie Harryego Lehmanna.

PROGRAM

Piątek 27 listopada 2015
Godzina 19:00

WERNISAŻ WYSTAWY (27 listopada – 13 grudnia)

Simon Steen-Andersen (*1976) – Run Time Error (2009)
Antón Wassiljew (*1984) – #11: serialism 2.0 (realisation 3): new national anthem of russia (2013)
Felipe Continentino (*1992) – Jones’ Big Ass (2015); Drum Interpretation of the Classic Dialog between Tom Cruise and Jack Nicholson from the Movie „A few good men” (2013); Drum Interpretation of Family Guy’s Fast Talking High Trousers (2014)
Patrick Frank (*1975) – The Law of Quality (2010)
Daniel Ott (*1960) / Reinhardt Manz (*1951) – Hafenbecken I&II (2006-2007)

Piątek 27 listopada 2015
Godzina 20:00

KONCERT

Matthias Kranebitter (*1980) – nihilistic study no. 7 (2014)
na flet, skrzypce, wiolonczelę, keyboard, obój, klarnet, saksofon i elektronikę

Simon Steen-Andersen (*1976) – Study for string instrument #1 (2009)
na skrzypce i wiolonczelę

Simon Steen-Andersen (*1976) – Study for string instrument #2 (2011)
na skrzypce i pedał whammy

Leah Muir (*1978) – Paganinis Streichquartett für Bernhard Lang
wideo

Rafał Ryterski (*1992) – Względności Chronosa (2015) 13′
na akordeon i sampler

Johannes Kreidler (*1980) – Fremdarbeit (2009)
na flet, keyboard/sampler, perkusję, wiolonczelę i moderatora

Wykonawcy
ad hoc ensemble:
Ewa Liebchen – flet, Miłosz Pękala – perkusja, Emilia Sitarz – keyboard/sampler, Anna Kwiatkowska – skrzypce, Mikołaj Pałosz – wiolonczela, Pablo Sánchez-Escariche – saksofon, Marta Januchta – obój, Mateusz Rajkowski – klarnety, Przemysław Wojciechowski – akordeon
Marta Kluczyńska – dyrygentka
Wojtek Błażejczyk – reżyser dźwięku
Johannes Kreidler – moderator

Sobota 28 listopada 2015
Godzina 16:00

KONFERENCJA (w języku angielskim)

16:00 – 16:45: Sebastian Berweck (*1971) – Rozpad i powrót: praca z partyturami elektroakustycznymi
16:45 – 17:30: Matthias Kranebitter (*1980) – Cyfrowy karnawał
17:30 – 18:15: Johannes Kreidler (*1980) – Konceptualne podejście do muzyki
18:15 – 19:00: Harry Lehmann (*1965) – Dyskurs Nowej Muzyki w kontekście rewolucji cyfrowej

19:00 – 19:30: Dyskusja z gośćmi i zapowiedź polskiego wydania książki Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki (wyd. Fundacja Bęc Zmiana 2015)

Sobota 28 listopada 2015
Godzina 20:00

KONCERT

Brigitta Muntendorf (*1982) – Public Privacy #2: Piano Cover (2013)
na keyboard i wideo

Terry Riley (*1935) – Keyboard Study #1 (1966)
na keyboard, z wideo Thomasa Ploentzke i Jana-Petera E.R. Sonntaga

Jagoda Szmytka (*1982) – GAMEBOY (2014)
na sampler, głos i wideo

Joseph Kudirka (*1978) – Sebastian Berweck plays the Keyboard (2011)
na keyboard

Simon Steen-Andersen (*1976) – Mono (Autotune Study and Nachgesang)  (2014)
na męski głos, keyboard i elektronikę

Sergej Maingardt (*1982) – It’s Britney, bitch (2014)
na sampler i live wideo

Wykonawcy
Sebastian Berweck – keyboard/sampler
Wojtek Błażejczyk – reżyser dźwięku

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Organizator: Fundacja Bęc Zmiana
Partnerzy: Narodowy Instytut Audiowizualny, Instytut Goethego, Austriackie Forum Kultury

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

~

RECENZJE I WYWIADY

Spore zainteresowanie tym wydarzeniem, szczególnie wśród studentów uczelni muzycznych i młodych kompozytorów, wydaje się potwierdzać, że publikacja „Rewolucji cyfrowej muzyki” Harry’ego Lehmanna była oczekiwana w krajowym środowisku muzycznym, a dla całkiem sporej jego części służyła nie tylko prezentacji poglądów Lehmanna, ale ugruntowaniu ich wpływu na postrzeganie najnowszej muzyki.

Łukasz Grabuś, „Didaskalia” 136/2016

~

Wywiad Izy Smelczyńskiej z pianistą Sebastianem Berweckiem na dwutygodnik.com

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s